Werkplan

Een werkplan biedt een overzicht van de mogelijke taken waaruit je moet en mag kiezen tijdens de werktijd. Hoe rijker het keuzemenu is, hoe sterker zelfsturend leren kan worden georganiseerd. Het keuzepalet om mee aan de slag te gaan evolueert doorheen het schooljaar en de schoolloopbaan. Het zal groeien en variëren en is er vooral op gericht om met veel zin functioneel aan het werk te gaan.

Product en proces

Leren gaat voor iedereen anders. Als klasgroep bespreken we dagelijks ons werk. Er is oog voor het product en zeker ook voor het proces. Praten met kinderen over leren doen we niet met scores of punten. We leggen de focus op inzet en gebruiken constructieve feedback als hefboom om te leren. Inzicht in je eigen leren versterkt het leerproces. 

Leerkrachten meten leerwinst op aan de hand van observaties, registraties en toetsen.

 

Klasraad en Krulleraad

Twee kringmomenten doorheen de week met een speciale toets.
In de lagere school houden we elke week een klasraad, een vergadering op klasniveau. In de klasraad krijgen leerlingen de gelegenheid om elkaar felicitaties te geven, excuses aan te bieden, problemen aan te kaarten of voorstellen te doen met betrekking tot de klas of de school. Beslissingen worden democratisch genomen, er worden klasregels- en afspraken besproken en vastgelegd, er wordt samen nagedacht over de gepaste oplossing bij een probleem.
In de klasraad streven we doelen na uit de leerplannen Wereldoriëntatie Mens en Maatschappij. Vanzelfsprekend werken we tegelijk ook geïntegreerd aan spreek- en luistervaardigheden.

Items die schoolgebonden zijn, brengen we samen in de wekelijkse Krulleraad. Aan die vergadering nemen van elke klas twee kinderen deel, van jongste kleuters tot derde graad. Een leerkracht maakt verslag van de Krulleraad, wat vervolgens in elke klas wordt besproken.

De ideale freinetdag: kring - werktijd / les - kring

Leerdynamiek ontstaat door een functionele wisselwerking tussen kring, werktijd/les en opnieuw kring.

Er zijn korte kringmomenten, om de dag te starten of af te sluiten bijvoorbeeld. 

Er zijn ook uitgebreidere kringen. Daarin gaan we aan de slag met vondsten, bedenkingen, feedback, onderzoeksresultaten, bevindingen, plannen, taken. We leren van elkaar en gaan samen of individueel vanuit de kring opnieuw aan de slag.

 

In de werktijd na de kring kiezen kinderen uit verplichte taken vanuit de lesdoelen en functioneel zelfgekozen opdrachten. Ondernemingszin is de brandstof voor kindgestuurd leren. Eigenaarschap over het leren is het sleutelwoord. Een grote diversiteit aan interesses, vaardigheden en behoeftes is een vertrekpunt in een freinetklas.

 

Een lesmoment is een klassikaal instructiemoment. Toch worden niet alle kinderen voor elk lesmoment uitgenodigd. Wie zonder instructie of met verkorte instructie aan de slag kan, krijgt de autonomie om ander werk te verzetten. Wie meer instructie nodig heeft, blijft wat langer onder de vleugels van de leerkracht verder werken.

Graadsklassen

In de Krullevaart kiezen we bewust voor graadsklassen. Dat heeft heel wat voordelen.

Als leerkracht ga je twee jaar lang met een kind op pad. Op 1 september zet je op die manier met de helft van je klas de weg verder waar al een jaar lang samen aan getimmerd is.
Oudste kinderen zijn vertrouwd met het reilen en zeilen in de klas en nemen de jongste groep mee op sleeptouw. Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind is het waardevol om het ene jaar jongste en het andere jaar oudste te zijn in een klasgroep.

 

Sommige lessen geven we in jaarklassen, met een loopingsysteem. De leerkracht die rekenen geeft aan het derde leerjaar, schuift het jaar nadien mee met het vierde leerjaar.

Klaskamp en schoolkamp

In de herfst gaan we met de hele school op schoolkamp. We blijven 1 keer slapen. Oudste kinderen krijgen een jonger vriendje toegewezen. Ze helpen met koffers dragen, bedden opmaken, veters strikken en boterhammen smeren. We reizen, spelen, eten en slapen met z’n allen samen. 1 groot avontuur bij de start van het schooljaar, heel erg intens en waardevol is dat.

In het derde trimester gaat elke klas op klaskamp. De kleuters trekken er twee dagen samen op uit, de kinderen van de derde graad vullen 5 dagen samen in. We bespreken samen het menu en bedenken samen de activiteiten. Enkele ouders gaan mee op kamp om een handje te helpen.

Weekafsluiting

Wat leeft in onze klassen tonen we elke vrijdag aan elkaar en aan de ouders op de weekafsluiting. We zingen samen, tonen kunstwerken, lezen teksten en gedichten voor, doen mini-toneelstukjes en applaudisseren uitbundig voor elkaar. Een wekelijks blink-moment om samen voldaan het weekend in te duiken.