Célestin Freinet

Célestin Freinet was een Franse dorpsonderwijzer die merkte dat betrokken en levend leren op een actieve en zinvolle manier bijdraagt tot een geslaagd leerproces.

Het uitgangspunt van een Freinetklas is de beleving, ervaring en verwondering van kinderen. Je leert door ‘te doen en te onderzoeken’ en daarover te communiceren met anderen. We gebruiken daarvoor de Freinet-technieken die Célestin meer dan 100 jaar geleden bedacht en die ook nu nog actueel zijn.

Nieuwe, hedendaagse technieken en wetenschappelijke technologieën integreren we in onze freinetaanpak. De oorspronkelijke freinettechnieken worden bijgeschaafd, geactualiseerd en aangevuld met nieuwe technieken. Op die manier trachten we continu onze onderwijskwaliteit te verbeteren en laten we onze freinetwerking aansluiten bij de leerbehoeften van onze kinderen.

Célestin Freinet legde zijn visie vast in ‘de invarianten’, een dertigtal basisprincipes die Freinets kijk op kinderen en op de opvoeding van kinderen vertolkt.