Freinet: algemene visie

Célestin Freinet was ongeveer 100 jaar geleden een dorpsonderwijzer in het zuiden van Frankrijk. Hij merkte dat de kinderen in zijn klas er bitter weinig zin in hadden. Daarom probeerde hij in zijn klas om kinderen plezier te laten beleven aan samen leven, leren en werken. Daarvoor bedacht hij een heel aantal manieren om kinderen gemotiveerd te laten leren; de freinettechnieken.
Freinettechnieken zijn een geheel van organisatievormen, maar ook afspraken over klas- en school. Hij ontwikkelde zo een eigen onderwijsidee met eigen accenten en principes die ook vandaag de dag nog erg actueel en waardevol zijn – kijk maar naar de toenemende groei die de freinetscholen kennen.
Zijn ideeën en bevindingen deelde hij met zijn collega’s. Hij liet ook kinderen hun bevindingen delen met elkaar. Kinderen kunnen immers veel leren van elkaar.
Als kinderen (en ouders) nauw betrokken zijn bij de dingen waar ze over leren, dan ontstaat er een spontaner leerproces. Het verloop staat vooraf niet vast, het doel wel. Dat is de essentie van de natuurlijke methode. Er zit wel een duidelijk gestructureerd leerverloop in, maar de precieze inhoud is vooraf niet bepaald.
Célestin Freinet slaagt er ook vandaag de dag in om ons met diezelfde principes, hedendaags ingekleed, doorleefd en sterk onderwijs te bieden. Kinderen komen daarom graag naar school. Het leven in de Krullevaar’t is veel meer dan “leren” alleen.
>> Lees hier hoe wij de Freinet-pedagogie toepassen in de Krullevaar't!
Freinettechnieken zijn een geheel van organisatievormen, maar ook afspraken over klas- en school. Hij ontwikkelde zo een eigen onderwijsidee met eigen accenten en principes die ook vandaag de dag nog erg actueel en waardevol zijn – kijk maar naar de toenemende groei die de freinetscholen kennen.
Zijn ideeën en bevindingen deelde hij met zijn collega’s. Hij liet ook kinderen hun bevindingen delen met elkaar. Kinderen kunnen immers veel leren van elkaar.
Als kinderen (en ouders) nauw betrokken zijn bij de dingen waar ze over leren, dan ontstaat er een spontaner leerproces. Het verloop staat vooraf niet vast, het doel wel. Dat is de essentie van de natuurlijke methode. Er zit wel een duidelijk gestructureerd leerverloop in, maar de precieze inhoud is vooraf niet bepaald.
Célestin Freinet slaagt er ook vandaag de dag in om ons met diezelfde principes, hedendaags ingekleed, doorleefd en sterk onderwijs te bieden. Kinderen komen daarom graag naar school. Het leven in de Krullevaar’t is veel meer dan “leren” alleen.
>> Lees hier hoe wij de Freinet-pedagogie toepassen in de Krullevaar't!