Een nieuwe speelplaats voor de Krullevaar't
Hoera! De nieuwe speelplaats van de Krullevaar't is klaar. De speelplaats is een ‘speel-, leer- en ontdekruimte' geworden met veel ruimte voor groen, sport- en spelkansen en leer-en ontdekmogelijkheden. Onze speelruimte bevat verschillende ‘ruimtes’. Delen ervan zijn nu al klaar, andere delen horen bij het toekomstplan
Nu al klaar:
● Een kleuterzone, verhard voor het verkeersparcours, met grote zandbak en klimtoestel
● Een klim- en klauterzone, met speelheuvels en ondergrondse tunnel
● Een klaszone, met amfitheater
● Een ‘wildere’ struik- en boomzone
● Een sport- en spelterrein (voetbal, handbal, petanque, …). Dit terrein wordt, na de schooluren, opengesteld voor de Witte Wijk.
Nog op komst in de komende jaren:
De volledige ruimte is voorzien van veel inheemse planten en bomen, voor zoveel mogelijk biodiversiteit. Groeien maar, bomen, voor heerlijke schaduw in de zomermaanden!
Deze prachtige speelplaats is het werk van vele handen, maar ook van vele centen. Daarom zetten we graag onze partners, subsidieverleners, raadgevers en fans hier in het zonnetje. Bedankt! Zonder jullie bijdrage was het niet gelukt om zo'n uitdagende, natuurrijke en ervaringsrijke speelplaats te realiseren.
Met dank aan onze partners:
* Scholengroep 11 Leuven-Tienen-Landen, waar onze school deel van uitmaakt
* het GO!-onderwijs
Nu al klaar:
● Een kleuterzone, verhard voor het verkeersparcours, met grote zandbak en klimtoestel
● Een klim- en klauterzone, met speelheuvels en ondergrondse tunnel
● Een klaszone, met amfitheater
● Een ‘wildere’ struik- en boomzone
● Een sport- en spelterrein (voetbal, handbal, petanque, …). Dit terrein wordt, na de schooluren, opengesteld voor de Witte Wijk.
Nog op komst in de komende jaren:
- Een moestuinzone met verhoogde moestuinbedden en vruchtdragende planten, met kippenhok en composteerplek
- Wilgentunnel en wilgenhutten in de ‘wildere zone’
- Een waterzone, met vijver die zo uitgedacht is dat hij door tal van diertjes kan bezocht worden, maar tegelijkertijd ook veilig is voor onze leerlingen en speelgelegenheid zal toelaten.
De volledige ruimte is voorzien van veel inheemse planten en bomen, voor zoveel mogelijk biodiversiteit. Groeien maar, bomen, voor heerlijke schaduw in de zomermaanden!
Deze prachtige speelplaats is het werk van vele handen, maar ook van vele centen. Daarom zetten we graag onze partners, subsidieverleners, raadgevers en fans hier in het zonnetje. Bedankt! Zonder jullie bijdrage was het niet gelukt om zo'n uitdagende, natuurrijke en ervaringsrijke speelplaats te realiseren.
Met dank aan onze partners:
* Scholengroep 11 Leuven-Tienen-Landen, waar onze school deel van uitmaakt
* het GO!-onderwijs
Met dank aan deze subsidieverleners:
* Stad Leuven - Groenplaats
* Stad Leuven - Kom op voor je wijk
* Koning Boudewijnstichting
* CERA
* Vlaamse Overheid & GoodPlanet: Pimp je speelplaats
* Provincie Vlaams-Brabant: Natuur op school
* Provincie Vlaams-Brabant: Dr. Mobi
* Stad Leuven - Groenplaats
* Stad Leuven - Kom op voor je wijk
* Koning Boudewijnstichting
* CERA
* Vlaamse Overheid & GoodPlanet: Pimp je speelplaats
* Provincie Vlaams-Brabant: Natuur op school
* Provincie Vlaams-Brabant: Dr. Mobi
Met dank voor de ondersteuning:
* Regionaal Landschap Dijleland
* Regionaal Landschap Dijleland
Met dank aan alle Krullevaar't-leerlingen, ouders en leerkrachtenteam voor jullie medewerking en ondersteuning aan plannen, fondsenwervingsacties, plantdagen, ... en voor de financiële steun!
Een groene speelplaats… hoe begin je daar aan!
Leuk, je bent ook van plan om aan een groen avontuur te beginnen! Je zal er geen spijt van krijgen.
De Krullvaar’t in Wilsele ging je al voor. Dus we delen graag onze expertise.
Stap 1: stel een speelplaatsteam samen van ouders, leerkrachten en directie. (Niet te groot want dat vergadert niet makkelijk.) De ouders kunnen de link zijn naar de andere ouders. De leerkrachten koppelen terug naar collega’s en de leerlingen. De directie houdt onder andere de financiële vinger aan de pols.
Stap 2: ga op zoek naar middelen zonder de zoveelste wafelverkoop te moeten lanceren. Er zijn heel wat subsidies. Het vraagt veel tijd maar het brengt wel op.
Subsidiekanalen waar wij geld van mochten ontvangen
Stap 3: hou een bevraging bij leerlingen en leerkrachten. Wat willen zij gerealiseerd zien. Dit is ook een vraag die door heel wat subsidiekanalen wordt opgelegd als voorwaarde om geld te krijgen.
Het mag geen ontwerp zijn, dat van bovenaf beslist wordt.
We hielden een tekenatelier waar de kinderen hun wildste dromen op papier mochten zetten en wat er op de speelplaats ontbrak. De kleuters vroegen bv een put om in te spelen en de oudsten een deadride (helaas afgekeurd door de preventieadviseur 😉)
Leerkrachten gaven ook hun input.
Stap 4: stel een nazorgplan op. Welk groen is haalbaar om te onderhouden. Hoe gaan we het onderhouden? Wie zal het onderhouden? Belangrijk daarbij is de medewerking van leerlingen en ouders. Krijgen de leerlingen een stukje waar ze verantwoordelijk voor zijn of organiseer je een beurtrol? Hou je werkdagen met de ouders?
Stap 5: Ga de huidige speelplaats observeren. Hoe zijn de looplijnen? Hoe stormen de leerlingen buiten bij het begin van de speeltijd. Waar staan de boekentassen ’s morgens. Vertrekken ze vanuit een rij of lopen ze gewoon het gebouw in en uit?
De bezonning. Welke hoekjes zijn populair welke niet en lijst dat op voor de ontwerper (samen met de geselecteerde ideeën van kinderen en leerkrachten.) Die Ideeën gaan misschien niet allemaal letterlijk vertaald worden maar dan heeft de ontwerper een idee welke richting jullie uitwillen.
Stap 6: Verlies geen tijd met zelf plannetjes tekenen. Dat was onze fout. Ga meteen naar een ontwerper. Wij werkten met Charlier uit Hoegaarden maar vroegen ook prijs aan bij Tuingenoten (zij ontwierpen de speelplaats van de Steinerschool in Wijgmaal)
Stap 7: De subsidiekanalen vragen vaak voorfinanciering. De leerlingen deden dus vele acties. 100x100 bv. Bedenk met een klas / groepje vrienden / gezin 100 activiteiten die 100 eur opbrengen. Stel de vorderingen daarvan heel visueel voor om de motivatie erin te houden.
Het was een hele klus maar de ontlading was groot toen het gras sterk genoeg was en de nadars eindelijk weg mochten.
Kijk zelf maar.
https://www.facebook.com/319175981444069/videos/305386293467210
Leuk, je bent ook van plan om aan een groen avontuur te beginnen! Je zal er geen spijt van krijgen.
De Krullvaar’t in Wilsele ging je al voor. Dus we delen graag onze expertise.
Stap 1: stel een speelplaatsteam samen van ouders, leerkrachten en directie. (Niet te groot want dat vergadert niet makkelijk.) De ouders kunnen de link zijn naar de andere ouders. De leerkrachten koppelen terug naar collega’s en de leerlingen. De directie houdt onder andere de financiële vinger aan de pols.
Stap 2: ga op zoek naar middelen zonder de zoveelste wafelverkoop te moeten lanceren. Er zijn heel wat subsidies. Het vraagt veel tijd maar het brengt wel op.
Subsidiekanalen waar wij geld van mochten ontvangen
- www.pimpjespeelplaats.be (echt de site bij uitstek om info te vinden)
- www.vlaamsbrabant.be/natuuropschool
- Koning Boudewijn stichting (hun site in het oog houden wanneer er nieuwe projectoproepen worden gelanceerd)
- Scholengroep
- Regionaal Landschap Dijleland (advies + korting aankoop planten)
- www.goodplanet.be (stond ons bij met raad en daad)
- Stad Leuven – https://www.leuvenvoorscholen.be/
- Stad Leuven – Subsidie Kom op voor je wijk. (We stellen het voetbalveld open voor de rest van de wijk.)
- Cera https://www.cera.coop/nl/particulieren/steun-aan-samenleving/hoe-aanvragen
Stap 3: hou een bevraging bij leerlingen en leerkrachten. Wat willen zij gerealiseerd zien. Dit is ook een vraag die door heel wat subsidiekanalen wordt opgelegd als voorwaarde om geld te krijgen.
Het mag geen ontwerp zijn, dat van bovenaf beslist wordt.
We hielden een tekenatelier waar de kinderen hun wildste dromen op papier mochten zetten en wat er op de speelplaats ontbrak. De kleuters vroegen bv een put om in te spelen en de oudsten een deadride (helaas afgekeurd door de preventieadviseur 😉)
Leerkrachten gaven ook hun input.
Stap 4: stel een nazorgplan op. Welk groen is haalbaar om te onderhouden. Hoe gaan we het onderhouden? Wie zal het onderhouden? Belangrijk daarbij is de medewerking van leerlingen en ouders. Krijgen de leerlingen een stukje waar ze verantwoordelijk voor zijn of organiseer je een beurtrol? Hou je werkdagen met de ouders?
Stap 5: Ga de huidige speelplaats observeren. Hoe zijn de looplijnen? Hoe stormen de leerlingen buiten bij het begin van de speeltijd. Waar staan de boekentassen ’s morgens. Vertrekken ze vanuit een rij of lopen ze gewoon het gebouw in en uit?
De bezonning. Welke hoekjes zijn populair welke niet en lijst dat op voor de ontwerper (samen met de geselecteerde ideeën van kinderen en leerkrachten.) Die Ideeën gaan misschien niet allemaal letterlijk vertaald worden maar dan heeft de ontwerper een idee welke richting jullie uitwillen.
Stap 6: Verlies geen tijd met zelf plannetjes tekenen. Dat was onze fout. Ga meteen naar een ontwerper. Wij werkten met Charlier uit Hoegaarden maar vroegen ook prijs aan bij Tuingenoten (zij ontwierpen de speelplaats van de Steinerschool in Wijgmaal)
Stap 7: De subsidiekanalen vragen vaak voorfinanciering. De leerlingen deden dus vele acties. 100x100 bv. Bedenk met een klas / groepje vrienden / gezin 100 activiteiten die 100 eur opbrengen. Stel de vorderingen daarvan heel visueel voor om de motivatie erin te houden.
Het was een hele klus maar de ontlading was groot toen het gras sterk genoeg was en de nadars eindelijk weg mochten.
Kijk zelf maar.
https://www.facebook.com/319175981444069/videos/305386293467210